Lai labākā skola būtu tā, kas tuvāk mājām |
![]() |
![]() |
![]() |
19.10.2023 22:35 |
![]() Pedagogu
profesionālās pilnveides kursi un sertifikācija, pedagoģijas studiju principu
maiņa, atbalsts jaunajiem pedagogiem, uzsākot darbu skolā, mobinga novēršana,
citu nozaru profesionāļu piesaistīšana skolām atsevišķu stundu vadīšanai – šie
un daudzi citi priekšlikumi izskanēja Latvijas Universitātes (LU) un Izglītības
un zinātnes ministrijas (IZM) rīkotajā diskusijā ideju apmaiņai par pedagogu
sagatavošanas un tālākizglītības jautājumiem, kas 12. oktobrī notika Bauskā, LU
filiālē. LU rektors
profesors Indriķis Muižnieks, LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes
(PPMF) dekāne profesore Linda Daniela un izglītības un zinātnes ministre Anda
Čakša uz sarunu bija aicinājuši reģiona pašvaldību vadītājus un izglītības
pārvalžu pārstāvjus. Sarunā piedalījās Bauskas, Jelgavas, Dobeles, Olaines,
Ķekavas, Ogres, Salaspils, Ropažu, Ādažu, Jūrmalas un Mārupes pašvaldību
izglītības jomā iesaistītie. Tikšanos, kuru vadīja LU Padomes locekle
Mārīte Seile, ar uzrunu iesāka A. Čakša. Ministre atzina, ka, lai gan dažādas
tikšanās par izglītības jautājumiem notiek regulāri, līdz šim pietrūkusi
iespēja tieši plašākai diskusijai. “Joprojām izglītībā pedagogs ir atslēgas
cilvēks. Vienlaikus pedagoģijas studiju programmām mūsdienās skolotājiem ir
jāiedod plašākas kompetences, nekā tas bija nepieciešams agrāk. Līdztekus
konkrētu mācību priekšmetu zināšanām un pedagoģijas prasmēm augstskolās
jaunajiem pedagogiem ir jāapgūst arī līderība, klasvadība, prasmes vardarbības
atpazīšanā un atbilstoša rīcība, drošības risku vadīšana un psiholoģiskā
noturība, veselības un seksuālā audzināšana, jāspēj veidot iekļaujoša vide un
vēl daudzas citas lietas,” uzsvēra izglītības un zinātnes ministre Anda Čakša. LU un IZM gada noslēdzošajos mēnešos uzsākuši
vizīšu ciklu reģionos, kurās pārrunās dažādos aktuālos izaicinājumus un izzinās
pašvaldību ieviestos risinājumus pedagogu motivēšanai darbam skolā, lai kopīgi
rastu iespējamos turpmākos risinājumus. Turpinājumā LU pārstāvji iepazīstināja ar
aktuālo universitātes piedāvājumu pedagoģijas interesentiem – daudzveidīgajām
iespējām studēt skolotāja profesiju, kā arī LU jau līdz šim paveikto pedagogu atbalsta
jomā. LU profesore, PPMF dekāne Linda Daniela
diskusijas dalībniekiem prezentēja datus par pedagoģijas programmu studentiem
LU, apgāžot mītu, ka pedagoģiju “studē tikai tie, kas citur nevar iestāties”.
LU dati rādi, ka uz budžeta vietām pedagoģijas programmās katru gadu ir
konkurss un ne visi reflektanti, kas vēlas studēt LU, šo budžeta vietu iegūst.
Arī centralizēto eksāmenu rezultāti pedagoģijas programmu reflektantiem ir ne
vien vienā līmenī, bet nereti pat augstāki, nekā tiem, kas izvēlas studēt citās
studiju programmās. “Lai kļūtu par matemātikas skolotāju, centralizētā
eksāmena matemātikā rezultātam ir jābūt ļoti augstam,” piemēru minēja L.
Daniela, šogad vidējais rādītājs centralizētajos eksāmenos matemātikā tiem
reflektantiem, kas izvēlējušies kļūt par matemātikas skolotājiem, ir teju 70%.
Savukārt studētgribētājiem angļu valodas skolotāju programmā CE angļu valodā
vidējais rādītājs šogad bijis 79%. “Gudriem skolotājiem būs gudri bērni,”
uzsvēra PPMF dekāne. Lai visaptveroši iezīmētu reģiona pašvaldību
izglītības jomas situāciju, ikdienu un izaicinājumus, īsu pārskatu par savu
praksi bija sagatavojuši Ķekavas novada pašvaldības Domes priekšsēdētājs Juris
Žilko, Ropažu novada pašvaldības Kultūras un sporta nodaļas vadītājs Oļģerts
Lejnieks, un Dobeles novada pašvaldības Domes priekšsēdētāja vietnieks
izglītības, kultūras, sporta un sociālajā jomā Guntis Safranovičs. Kā atzina pašvaldību pārstāvji – no pašvaldību
puses skolotājiem jau pašlaik tiek piedāvāti dažādi bonusi – gan dienesta
dzīvokļi, gan veselības apdrošināšana, studiju maksas segšana studijām
augstskolā u.c., taču šobrīd ir pienākusi situācija, kad “finanses ir, bet
cilvēku nav”. Īpaši sāpīgi to izjūt Pierīgas pašvaldības, jo pedagogi dod priekšroku
darbam Rīgā, nevis novados. Diskusijas
dalībnieki pārsprieda kopīgos izaicinājumus, piemēram, motivējošas skolotāju
atbalsta sistēmas pilnveides iespējas un ierobežojumus, darba slodzes sadali,
īpaši izceļot sociālo pedagogu un psihologu trūkumu darbam reģionos, kā arī
skolu vadītāju kā labas darba vides veidotāju nozīmīgumu. Novadu pārstāvji atbalstīja
domu par īpašas studiju programmas vai cita veida mācību kursu izveidi
personām, kas vēlas būt skolu direktori, jo tieši direktors skolā veido iekšējo
mikroklimatu un no viņa rīcības un uzskatiem nereti ir atkarīgs, kāda atmosfēra
veidojas skolā un skolotāju kolektīvā. LU
un IZM ierosinātais diskusiju cikls turpināsies arī citos Latvijas reģionos.
Nākošā diskusija notiks 19. oktobrī Cēsīs. Viedokļu apmaiņā piedalīsies Cēsu,
Valmieras, Limbažu, Smiltenes, Siguldas, Saulkrastu, Valkas, Alūksnes, Gulbenes
un Balvu novadu pašvaldību vadītāji un izglītības eksperti. |