News

er3.jpg
“Latvijas dzelzceļa” plāns trokšņa mazināšanai PDF Печать E-mail
28.01.2024 23:03
VAS “Latvijas dzelzceļš” kā publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs ir izstrādājusi Rīcības plānu trokšņa mazināšanai dzelzceļa līnijām ar satiksmes intensitāti lielāku par 30 000 vilcieniem gadā laika periodam no 2024. līdz 2028. gadam. Kopējais šo dzelzceļa līniju garums ir 50,3 km. Tās šķērso Rīgas aglomerācijas, Ropažu, Salaspils un Ogres novadu teritoriju. Rīcības plāna izstrādātājs ir SIA “Estonian, Latvian, & Lithuanian Environment”.

Rīcības plānā ir ietverts arī trokšņa kartēšanas rezultātu kopsavilkums, kas tika izstrādāts 2022. gadā, ņemot vērā 2023. gada novembrī noteiktos jaunos satiksmes vides trokšņa robežlielumus. To sagatavojot, veikti aprēķini par trokšņa līmeni pie dzīvojamo ēku fasādēm dzelzceļa tuvumā, nosakot katras ēkas skaļāko fasādi. Tādējādi izvērtēts iedzīvotāju skaits, uz kuriem iedarbojas dzelzceļa radītais troksnis un noteiktas sešas akustiskās diskomforta zonas – Bieriņi, Maskavas forštate, Ķengarags, Salaspils, Ikšķile un Ogre.

Lai noteiktu tos trokšņa samazināšanas pasākumus, kuru ieviešana radītu vislielāko labumu sabiedrības veselībai, veikts plānoto pasākumu ieguvumu izvērtējums. Plānoto pasākumu ieviešanas prioritāte noteikta atbilstoši to izmaksu ekvivalencei sabiedrības veselības ieguvumiem, proti, vispirms ir paredzēts ieviest tos pasākumus, kuru ieguvumi sabiedrības veselībai, kas saistīti ar trokšņa piesārņojuma līmeņa samazināšanu, būs lielāki nekā investīcijas, kas nepieciešamas pasākumu ieviešanai, kā arī ievērojot to prioritāro kārtību.

Galvenie paredzētie troksni samazinošie pasākumi, kurus VAS “Latvijas dzelzceļš” plāno īstenot laika periodā no 2024. līdz 2028. gadam:

Troksni samazinošo barjeru izbūve akustiskā diskomforta zonā “Ķengarags” (gar Lokomotīves ielu posmā no Ikšķiles līdz Višķu ielai);
Dzelzceļa infrastruktūras pastāvīga uzturēšana (infrastruktūras tehniskā apkope, remontdarbi, atjaunošana);
Pētījuma “Ilgtspējīgi risinājumi transporta trokšņa mazināšanai” veikšana, lai iegūtu datus par risinājumiem transporta trokšņa mazināšanai, kas pielāgojami un ir atbilstoši dzelzceļa infrastruktūrai Latvijā;
Trokšņa samazināšanas pasākumu izvērtēšanas nepieciešamība dzelzceļa infrastruktūras attīstības projektos (prasību iestrāde būvprojektos);
Apstādījumu joslu izveide sliežu ceļu tuvumā.
Ar VAS "Latvijas dzelzceļš" Rīcības plānu trokšņa mazināšanai līdz 2028. gadam var iepazīties https://www.ldz.lv/lv/troksnis. 
 

ĪSUMĀ

Nākamgad plānots paaugstināt akcīzes nodokli degvielai, bezalkoholiskajiem un alkoholiskajiem dzērieniem, kā arī paredzēta akcīzes nodokļa paaugstināšana tabakas izstrādājumiem no 2027.gada, teikts Finanšu ministrijas (FM) sagatavotajos un saskaņošanai iesniegtajos grozījumos likumā "Par akcīzes nodokli". FM skaidro, ka nepieciešams pārskatīt akcīzes nodokļa piemērošanu, lai varētu daļēji kompensēt gan darbaspēka nodokļu ieņēmumu samazinājumu, gan arī palielināt valsts budžeta līdzekļus, sevišķi pašreizējos apstākļos, kad kritiski ir nepieciešams finansējums ārējai un iekšējai drošībai un citiem sabiedrībai būtiskiem pasākumiem. Plānoto izmaiņu ietekmē 2025.gadā valsts budžetā paredzēts iekasēt 42,87 miljonus eiro. Akcīzes nodokļa likmju izmaiņu rezultātā viena litra dīzeļdegvielas 2025. un 2026.gadā nodokļu dēļ cena pieaugs par 3,2 centiem ik gadu, bet svinu nesaturošam benzīnam - par 2,7 centiem ik gadu. Savukārt viena litra autogāzes cena 2025. un 2026.gadā nodokļu dēļ varētu pieaugt par 1,9 centiem ik gadu.